Äldre människor och främlingsfientlighet.

Ibland blir jag så arg. Det händer verkligen inte sällan, det gör det inte. Men ibland blir jag bara så jävla arg.
Och 9 ggr av 10 så blir jag arg på ngn i min familj, och 5 ggr av de 9 ggrna är det på min mormor. Nåväl, nog med statistik nu. Den som gjorde mig så arg just idag var, just det, mormor.

Jag är ju faktiskt rätt ovetande om vad som händer i den här staden just nu, mkt på grund av att jag inte är hemma speciellt långa perioder i sträck, och mkt på grund av att jag är genuint ointresserad av vad som händer här. Men det visar sig tydligen att öviks muslimska befolkning har önskat att få bygga en moské här i staden, eller moské och moské, de verkar till och med nöja sig med en lokal som de får inreda efter eget tycke så att denna duger till att vara någon form av bönelokal. Helt okej om ni frågar mig. Även om Övik förmodligen har tillräckligt med kyrkor för att kunna hålla hela norrlands religiösa befolkning sysselsatta så finns här faktiskt ingen lokal som muslimerna kan gå till för att vända sig till Allah. Så vad var nu problemet? Jo tydligen funderar Örnsköldsviks kommun på att bidra med en liten summa pengar så att muslimerna kan få sin lokal och vara glada och nöjda.
Detta, kära vänner, får min mormor och säkert många andra "småstadsfrämlingsfientliga" människor att gå i taket! Hon utbrister högt och ljudligt att om detta förslag skulle gå igenom så ska hon "PERSONLIGEN" ställa sig på storgatan med ett plakat i handen och protestera, om hon så ska göra det "ENSAM".

Men hallå, vänta lite nu. Say whaat? Vad i hela friden är problemet? Jag har redan nämnt att Örnsköldsvik är en stad med många kyrkor. Eftersom jag inte är insatt i kristendomen så har jag faktiskt inte så stor koll på hur många eller vilka grupper det finns, men jag är säker på att det är någonstans mellan 5 och 10 olika grupper inom kristendomen som håller till här i stan, och då överdriver jag inte ens. Så fort mormor kläcker ur sig kommentarer angående invandrare och deras rättigheter (och tro mig när jag säger att hon sällan har mkt gott att säga om dem, liksom så många andra äldre människor), så kan jag inte hålla käften. Jag vet att det inte är en bra egenskap, att jag aldrig kan hålla käften, men när det helt enkelt bara handlar om okunskap och motvilja att lära känna andra kulturer än sin egen så är det som om min mun öppnas automatiskt.

Mormor är inte sen att upplysa mig om att hon faktiskt får tycka precis vad hon vill, och att hon har rätt att säga det också, eftersom vi har "rätt att tycka precis vad vi vill här i Sverige". Jotack, det har vi. I hennes fall är det inte alltid positivt. Men det betyder ju hursomhelst att jag också har rätt att tycka vad jag vill, och tur är väl det. Jag påpekar att jag faktiskt tycker att det är helt okej och att jag tycker att det inte är mer än rätt att de ska få en lokal att gå till för att "utöva" sin religion. Men då tycker hon att "De kan faktiskt ta seden dit de kommer, för det finns nog med kyrkor i den här staden. Det är väl bara att gå in i någon av dem."

Javisst mormor, men samtidigt som vi har rätt att tycka vad vi vill här i Sverige så har vi faktiskt också religionsfrihet. Och tur är väl det. Så om någon någonsin skulle fråga om min åsikt i den här frågan så skulle jag säga att självklart ska muslimerna ha rätt att ha en lokal till sitt förfogande när det gäller deras religion. Övik kan gott bidra med lite pengar till den också. Dock inte mer än de skulle bidra med till en lokal som stod till förfogande för en kristen, buddhistisk eller judisk grupp som vill ha en lokal till förfogande. För även om jag tror på religionsfrihet så tror jag även på rättvisa.

Nu ska jag äta, så det blir inget mer dravel. Men så tycker jag.

Kommentarer
Postat av: kaisa

Tycker du har ratt Malin haha! Och min egen asikt ar (inte för jag bor i ett muslimskt land) men vi har kyrkor i MANGA muslimska lander som vi FAR LOV och ha, darför tycker jag inte det gör ngt att muslimer kan fa ha det i Sverige. Jag menar, vad drabbar det svenska samhallet att dom ber i en lokal? Annars ... Malin saknar dig!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback