People keep on talking their shiet.

Ända sedan gårdagskvällens program sändes har folk gått in på www.allehanda.se , traktens tidning, och
kommenterat friskt på en artikel som handlade om tidigare nämnda avsnitt av uppdrag granskning.

Alla möjliga kommentarer skrivs ner, och självklart handlar de flesta om att de tycker att
det har hanterats fel, och de ställer sig bakom flickorna som blivit våldtagna. Det är inte konstigt,
och självklart är det inte heller fel att uttala sin ståndpunkt i ett ärende som det här.
De som däremot idiotförklarar Bjästa som bygd och även Örnsköldsvik som stad har nog
inte tänkt till lite. 

Jag vill påpeka att jag som inte bor långt från Bjästa inte har hört ett ord nämnas om det här. Är det bara jag som inte lyssnat? Vår lokala tidning är inte direkt duktig på "riktig" journalistik,
där man tar upp viktiga frågor och gör skillnad, där förekommer hellre reportage om vad din lokala PRO-grupp
har hittat på i veckan. Lite riktig journalistik från deras sida, med bevakning av fallet från deras sida där man följde upp honom när han blev dömd och även berättade på vilka grunder han blev dömd, dvs att han faktiskt erkänt och att det fanns DNA bevisning. Jag tror detta hade fått tyst på många som stod på pojkens sida i detta.

Att präst, skola och fritidsledare agerat fel i detta är så uppenbart att jag knappt tycket det är värt att påpeka det.
Men jag vet att det sitter många Bjästabor där ute som tycker att de inte gjort ngt fel, och undrar varför folk har rätt att svartmåla dem på det sätt det gör.  Låt mig då säga såhär; Alla ni som någon gång hörde era barn och deras vänner, någon i personalrummet eller två tanter vid fruktavdelningen på Konsum tala om detta. Om ni hörde dem säga något nedvärderande om någon av dessa flickor, och nedvärderande i detta fall är saker som "Hon gjorde det för att hon var kär i honom, och sedan ångrade hon sig", "Hon ljuger, han skulle aldrig göra något sådant" eller helt enkelt "Jag tror inte på henne". ALLA NI, som hört någon säga något sådant, alla ni ska skämmas. För det är just sådant som startar rykten som sedan blir sanning. Och är det ingen som har ryggrad nog att stå upp och säga att det är fel att tala om sådant man inte vet något om, då är det ngt fel! Detta är speciellt viktigt när det gäller föräldrar som låtit sina barn tala om flickorna på det sätt som gjorts, vad hände med att ryta till och visa sina barn vad som är rätt och fel? För jag kan lova att hade ni tagit tag i era egna barn, alla ni, så hade inte den här saken blivit så stor som den blev. Ni föräldrar kunde gjort så mkt mer i den här situationen.
Tänk efter alla ni som stod i kyrkan på skolavslutningen och tittade på när en pojke, dömd för våldtäkt, går fram och delar ut blommor till sin föredetta klass, när flickan i fråga varit tvungen att lämna skolan. Hur tänkte ni? Jag har inte barn, men hade jag haft barn så vill jag tro att om någon som ens varit misstänkt för våldtäkt skulle dela ut blommor till mitt barn så skulle jag direkt tagit mitt barn därifrån, enbart för att visa att jag inte accepterar sådant.

Så om ni undrar varför ni blir svartmålade, så är vi tillbaka till det där ordspråket som är så känt men som så många verkar ha svårt att förstå.

"Den yttersta tragedin är inte de onda människornas brutalitet, utan de goda människornas tystnad"
- Martin Luther King

Och det tänker jag avsluta med, för det är sanna ord.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback